Berita Bloggers

Sunday, February 22, 2009

MP PAS Tumpat “Dasar PPSMI bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan”

Tuan Yang di-Pertua, saya mendengar jawapan dan ulasan daripada Yang Berhormat Menteri tadi sebagaimana soalan saya tentang NGO-NGO. Kita telah mendengar laporan bahawa dua hari yang lalu, GAPENA yang dipimpin oleh Tan Sri Profesor Emeritus Ismail Hussein telah pun meletakkan suatu laporan kepada polis berkaitan dengan percanggahan yang jelas dasar PPSMI ini bukan sahaja dengan Dasar Bahasa Kebangsaan tetapi dengan Perlembagaan Persekutuan itu sendiri yang baru sahaja ditegur oleh Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong dalam Titah Diraja Baginda semalam bahawa mengarahkan semua warganegara supaya taat, menghormati dan menjunjung Perlembagaan Negara… [Tepuk]

Dato’ Kamarudin Jaffar [Tumpat]: Tuan Yang di-Pertua, Assalamualaikum dan salam sejahtera. Terlebih dahulu bagi pihak Tuan Yang di-Pertua dan seluruh Ahli Dewan ini, saya ingin mengalu-alukan kehadiran rombongan daripada gerakan mansuh PPSMI, yang dipimpin oleh Yang Berbahagia Doktor Hassan Ahmad, bekas Ketua Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka dan Sasterawan Negara Pak Samad Said dan rombongan mereka dan mengalu-alukan kehadiran seluruh tetamu-tetamu kita yang lainnya.

6. Dato’ Kamarudin Jaffar [Tumpat] minta Menteri Pelajaran menyatakan adakah kementerian telah mengambil kira pandangan dan desakan NGO-NGO daripada semua kalangan supaya kerajaan menarik balik dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris.

Menteri Pelajaran [Dato' Seri Hishammuddin bin Tun Hussein]: Bagi pihak kementerian saya juga mengalu-alukan kehadiran semua pihak yang ingin mengambil bahagian dan juga prihatin berhubung kait dengan dasar ini. Tuan Yang di-Pertua, terdapat 17 pertanyaan yang menyentuh tentang Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris.

Daripada 17 pertanyaan yang dikemukakan, 12 daripadanya bertanyakan mengenai ketetapan kerajaan terhadap pelaksanaan dasar PPSMI; manakala pertanyaan selebihnya berkisar kepada pencapaian murid dalam Matematik dan Sains melalui peperiksaan awam serta hasil kajian-kajian dasar berkenaan.

Izinkan saya Tuan Yang di-Pertua menjawab kesemua pertanyaan tersebut secara serentak. Terima kasih. Tuan Yang di-Pertua, kerajaan sedar bahawa banyak pihak menanti keputusan kerajaan mengenai hala tuju dasar PPSMI ini selepas enam tahun pelaksanaannya. (sila baca seterusnya)

Dipetik dari : http://profabdullah1.wordpress.com/

No comments:

Post a Comment